Paramotor – a brief history

Gårdagkvällen blev mycket utdragen då den planerade lektionstiden fram till 20:00 avslutades ca 21:45. Puh. När jag satte mig i bilen på väg hem hade min fru skickat ett sms till mig. Framför mig hade jag tvätt, disk, tankning, hämtning av en st barnvagn och överflyttande av en barnstol plus sitta framför datorn. Resultat: Rotorhål i huvudet!

Denna morgon släpade jag mig upp ur sängen med samma hastighet som en obemannad disktrasa rör sig i sidled. En disktrasa ser möjligen fräschare ut. Hoppades på regn då jag dömt min flygduglighet till noll denna dag. Teori är mindre farligt när man är trött.

LL sköt teorilektion en timme framåt vilket gav mig den lysande idén att sova när jag kom hem mellan jobb och flygteori. Det tog inte lång tid att somn…..zzzzzzz

Jag drömde om paramotorhistorien. 1987 flögs den första paramotorn av en galen herre. Det folk inte vet är att han inspirerats av ett McGyver-avsnitt året innan där vår hjälte blivit instängd i ett fem kvadratmeter stort skjul på Åreskutan som turligt nog innehöll en halv moped, en stor fiskehåv, en bordsfläkt, 48 likfärgade paraplyer+lite annat jox. Se där – en flygmakapär och frågan ställs på sin spets; Kan man flyga med en grunka där hälften av komponenterna består av buntband?

Well, iväg till den berömda husvagnen(nej, inte än Mats). Teori om väder och flyglagar. Vi klarade oss bra på motivation, pulverkaffe och bondekakor. Åkte därifrån 22:33. Så ska man tillbringa sin fredagskväll, eller? Fun for the whole family! Utbildningen fortsätter om några veckor p.g.a. semester.

/ Larre i Sollentuna
– Frälsningssoldat och blivande pm-pilot –

Klassrummet på bild hemma hos LL… (not)