LL ringer och säger att prognosen visar regn. Vi skjuter på kursstarten idag vilket ger mig mektid med maskinen.

Jag löder dit en ny kortslutarknapp, drar en ny säkerhetswire mellan avgasrör och dämparen, byter tändhatt och stift och funktionstestar. Konstaterar att det funkar. Kastar in grejerna i bilen och drar till donken vid Stinsen för att pilla i mig en bit av ett dödat djur mellan två brödbitar tillsammans med potatis som fyrkantstrimlats och kokats under kort tid med hög värme i olja. En bra flygdag börjar alltid med mat.

Ringer Lasse igen. Vi är överens om att vädret suger så vi gör upp om att träffas hemma hos LL för teoretiska studier i hans husvagn. ”Jag har bara använt den till skolning” sa han. ”Toaletten är inte ens använd”. LL gick ut från vagnen för att hämta undervisningsmateriel vilket frestade mig att slå hål på myten om muggen. Lät dock bli.

Ett högt tempo som rörde både meteorologi eller vad det heter och mera aerodynamik. Nu förstod jag också på allvar vitsen med en Reflex-vingprofil. Lite kaffe på det och sen var klockan 20:20. Hem och konka ut den fjäderlätta maskinen ur bakluckan igen. Känner dock oro över att jag inte hinner bli klar med utbildningen i tid trots att jag i princip haft privatlärare och vädret varit bra 80% av tiden. Hmm…

/Larre i Sollentuna
– Frälsningssoldat och blivande pm-pilot –