Håll maskinen i trim!
Nu när en propp är kvaddad ägnar jag mig åt lite vapenvård. Ny topplockspackning samt membran till förgasaren håller på att bytas. Började med utvändig rengöring av min Walbro 34 igår kväll. Hade också en crazy idé om att utrusta min trike med analoga flyginstrument. Har skaffat både panel och mätare men det blir helt enkelt för krångligt, tungt och tar upp för mycket av sikten.
Gjorde istället en alternativ variant med mitt digitala instrument som visar stig/sjunk, QNH, QFE, temperatur, tiden samt Air speed med min givare jag har separat. Utrustade också mitt flight deck med en dödavinkeln-spegeln för att kunna ha lite koll på vingen. Skönt att slippa knäppa på sig en extra pinal när man ska iväg. Finns lite utrymme kvar på brädan också för radio/gps/bilstereo/fritös…
Triken har också fått broms på framhjulet.
/ Larre i Sollentuna
– Frälsningssoldat och pm-pilot –
Secret eagle, tack!
Spegeln är av typen konvex-style. Den visar mer än vad man kan se med blotta ögat? Förresten undrar jag varför en spegel vänder på precis allting i sidled. Varför inte, säg uppochned? Deep, man. Det är f.ö. också en plywoodbit spegeln sitter på. Så uttrycket instrumentbräda passar bra.
Najs!! Ett tips är att du skaffar en konvex lite större spegel typ denna för den smutta summan om ca 80 buckalores: http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Barn-i-bilen/Ovrigt/Babyspegel-33103/. Sätt den så att du ser dig själv och vingen när den ligger på backen bakom dig. På så vis får du bra kontroll på vingen under de första kritiska ögonblicken där du inte ser vingen. När du fotstartar kan du känna hur det drar (snett) men den känslan försvinner iochmed att du sitter i en trike. Du får också bättre koll på vingen under lite mer blåsiga dagar där vingen riskerar att fångas av vinden medans du har fokus på att t.ex spänna fast dig. Vid start när vingen kommit upp tillräckligt övergår du att som vanligt titta uppåt eller åt sidorna.