Åh, nej. Jämmer och elände!
Matthias, Tobbe och jag skulle starta på Norrvikens norra spets. Det fanns gott om åskådare och rotorer. Lite vind och pulsarsnö gjorde starten svår.
Min trike vägrade sätta fart i den alltför djupa snön. När jag fått upp vingen stod triken still igen p.g.a. snön. Matthias gjorde två tre försök, fick ont i ryggen och gav upp. Tobbe gjorde 12-15 försök. Trött som en gnu upptäckte vi att något var spooky med hans vinge. En knut visade sig vara orsaken till ett kraterliknande fenomen mitt på vingen!
Han tog en paus och hjälpte mig med startförsök fem och nummer sex. Nummer sex blev förödande. Vingen började kantra, jag avbröt inte i tid. Det kostade mig en propeller, burnät, 22 buntband och möjligen skador på linpaketet. Fyra timmar jobb, noll tid i luften och 2500:- fattigare. Bra facit.
Tobbe fick stil på sin vinge. Gjorde ytterligare ett försök och lyfte direkt bara för att åka in i Rotormecka. Tonvis med lokala sjunk gjorde hans flight till en berg-och-dalbana. Vi ett tillfälle trodde jag det var färdigt då han tog i marken i full medvind. Studsade upp igen och fortsatte flyga, typ.
Han landade efter 150sekunders flygtur och sa att jag inte missade nåt. Men det hade jag. Jag missade urtankningsslang. Jag kunde heller inte taxa tillbaka till bilen då propellern var alltför obalanserad efter haveriet. Testa att släpa en trike med paramotor 200m i 20cm hög snö. Byta hobby? Hmm, hold that thought.
Undrar när man får flyga nästa gång.
Larre i Sollentuna
– Frälsningssoldat och paralympiker –
Tack för en bra berättelse! Tyvärr, måste jag erkänna, känner jag igen situationen alltför väl. Men det kunde ju ha gått vägen … I övrigt instämmer i Tors kommentar.
Skönt att du bjuder på dej själv Larre. Det där är sånt som händer när flygsuget tar över det sunda förnuftet och man börjar förtränga magkänslan av att det här är nog inte riktigt rätt:) Sura läropengar men mer vishet i bagaget, hälsan är viktigast.Själv har jag roat mej i innebandyhallen idag, matchdag för dottern. Mårten: -Visst är det bra med värmepåsar! flög du i Bålsta?
Isch. Det där låter inget vidare! :-/ Fast du fick vara ute i friska luften, blev lite klokare och fick hänga med andra flygtokar. :-)Jag tränade på trikestarter utan att lyfta där jag provocerade hur lågt/snett jag kunde lägga vingen innan jag välte. Mycket nyttigt. Precis som att (handbroms)sladda med bilen…det är nyttigt då du den dag får sladd så blir det hela helt odramatiskt. :-)Själv fick jag två rätt trevliga flyg idag. Det första hade en pyttepyttepyttepytteliten uns av dramatik då jag frös om höger pekfinger som attans. Nästa flyg hade jag värmepåsar i vantarna. Då var det mysigt ål da väjj!