Har efter en tids erfarenhet av paramotor har jag kunnat konstatera att våra kära motorer är ganska svårstartade ibland, och efter senaste träffen då jag hade stora problem att få igång min snap 100 med följd att startmekanismen gav upp. kollade gnistan och den var i stort sett obefintlig, hur bär man sig åt för att få en så bra gnista som möjligt. självklart har jag nytt stift. stefan
gnista
Mek Posted on tis, september 20, 2011 18:42:19- Kommentarer(7) https://blog.flyparamotor.se/?p=407
- Dela
Ny packning mellan vevhus och reedventil, justering av mellanrummet mellan tändspole och magnet samt en helt ny starter, startern föresten var av en rätt cool typ snöret som går i trumman var väldigt smal typ så att snöret går uppepå varandra. detta måste betyda att man i början på draget är väldigt stark för att mot slutet av draget får väldigt bra snurr på motorn, får nog säga att motorn känns i princip ny. stefan
Härligt, vad var det som gjorde susen?
jajamensan efter lite omvårdnad av mjotorn så går den nu kanon och väldigt lättstartad, fick till ett litet flyg igårkväll på nån timme sådär, johan h slöt upp och snackade lite skit innan mörkret kom. stefan L
det kom hem en sprittens ny starter idag så jag kan forsätta att labba med stiften å gnistan, jodå int e ja blyg int me å stoppa in fingret i tändhatten men när man har kopplat på borrismaskinus o kör på full fart o man knappt känner gnistan så tycker i alla fall jag att nått e på knas, fick ett ev smart tips o det var att adjustera mellanrummet mellan magnet och tändspole det skall vara så tajt som det bara går utan att det tar i varandra. stefan
I och med att du vet att motorn ger dålig eller nästan obefintlig gnista kan du nog plocka
bort övrig felsökning som tex dåligt komp pga dålig topplocks/cylfotspackning,sliten kolv
etc, tjuvluft eller trötta membran som inte ger soppa som sig bör.
Kom att tänka på när jag var fjorton år och var förbryllad över varför min husqvarna 125cr -84 hade blivit så svårstartad.Efter att kollat stift, tändkablar m.m
överslag mellan chassi och dödarkabeln samt kollade att svänghjulet satt fast visade det sig att tändplattan satt lös och bytte läge när det passade den.
Jag har haft lite för många nödlandningar den här säsongen pga av membran som sagt upp sig och upprepade problem med topplockspackningar.
En motor med lite för dåligt komp (kanske en dålig topplockspackning)KAN vara en orsak till att den är trögstartad och tjurig, men nu hade du ju ingen gnista…
Kanske kan vara lämpligt om du har svårt att hitta problemet att mäta upp elsystemet hos lämplig firma enl tillverkarens data för elen.
Vill du låna kompressionsprovare kan du höra av dej till mej.
”lyxstift” funkar ju bättre än andra d.v.s jag flyger medans andra rycker sig trötta =))
Det behövs bara två saker för att motorn ska gå och det är soppa och en gnista, och det vanligaste problemet är förgasaren som strular, men om man renoverar den så brukar motorerna bli som nya,… men gnistan då ??? endera så är det gnista eller inte,…. men… det kan bli en dålig och det brukar vara ett överslag på vägen, d.v.s en nött kabel eller ett skitigt stift och jag skulle gissa på kabelfel. Ett bra sätt är att kolla gnistan är att stoppa ett finger i tändhatten, jaja ja vet, det är obehagligt men är det ett överslag så käns det ju knappast och då vet du vad du ska titta efter.
En förgasare kan flöda över eller knipa som en mussla och det kan bero på torra packningar som inte jobbar som dom ska eller skit i munstycken som stoppar soppan.
Slå en pling så kan du få flera tipps, det är snart flygdags igen =)))
Om du använder stift med värmetal rekommenderat av tillverkaren borde det inte va nå’t större bekymmer
En del byter till ”lyxstift” typ Denso iridium, men det ska ju kunna fungera ändå. Kolla Tändhatten och kabel om något verkar muggit. Eller kan det va så att du flödar lite lite för mycket och stiftet får tendens att surna. Prova gnistan med ett nytt stift som inte suttit i cyllen och kolla hur mycket gnista det ger?Kan ju va bra att kolla när det är mörkt ute…