Sista flygövningen – den berömda nav.banan!
Jag har stått och plockat med mina prylar, balanserat(torkat) vingen och varmkört när LL dyker upp på Vallentuna flygfält. Dagens övning är spännande – navbana. Vi snackar lite om upplägget, flyttar maskin och vinge två gånger för bonden klipper fältet. Härligt att bära en fulltankad maskin några extra meter.
Inser snart att jag behöver all hjälp jag kan få för att komma upp. Fulltankad, variometer, kamera, en halv banan (en s.k. nav-banan) och karthållare på benet. Känner mig smidig som ett orkesterdike men kommer trots detta upp på tredje försöket. LL skulle flyga med mig till banans start så jag cirklar ovanför honom men han tycks aldrig komma iväg. Visade sig senare att han fick handstarta maskinen ensam pga en ledsen startknapp. Väl uppe drar vi iväg i något som påminner om rote med lite go vilja. LL vinkar av mig och nav:en börjar.
Lyckas pricka alla checkpoints på kartan(trodde jag). Det blir inte vackert när man skriver och flyger samtidigt. D.v.s. varken flygningen eller bokstäverna är fagert att se. Hittar dock hem till fältet, gör mitt trafikvarv, drar lite klaff inför landningen och kommer ner hel och nöjd.
Resultaten gås igenom och jag har missuppfattat en checkpoint. Får nöja mig med 11 av 12 rätt och LL godkänner mig på denna övning. Endast teoriskrivning kvar – sen kan jag kalla mig pilot. Bilder: Före start, i luften med knäskydd och karta, Vallentunasjön, inför landning, nöjd elev PR-bild (courtesy of LL)
Snyggt Larre
Stort grattis, Larre!!
Ska bli kul att ses ute på fälten och i luften.
/W
Schysst, Larre!Kul med navigation, och nyttigt att inse att flygning inte automatiskt blir roligare ju mer utrustning man har med sig upp…Vet du om Lasse är klar med min rigg, förresten?/Pelle Paramotorlös