Nästan i mål – semestern är over!
Jag och Mats träffar LL i hans husvagn i täby kyrkby. Den sista lektionen för mig står på agendan: ”Air Law 2”. Låter som en John Woo-film från -98.
Vi pratar controllzoner, radio, transponder, TMA m.m. Hur tar man sig över vattenpassage? Vi går igenom detta också och repeterar glidtal och tvåtaktsmotorns tillförlitlighet. Efter detta blir jag och Mats ombedda att planera en flygning från Norrtälje till Gnesta över Svartsjölandet. Mats som är en rutinerad navigatör från sitt liv som sjöbjörn kom direkt med massa bra input och jag spetsade öronen och konstaterade att det är skönt med folk som vet vad dom pratar om.
En flygkarta måste inhandlas hos KSAB konstaterar vi och LL föreslår också ett avrostningsflyg för egen del då jag inte flugit på en månad. Låter trevligt.
Vi sitter och i husvagnen och ett förfärligt regnväder drar över oss. Vi slår ihop läroböckerna strax före 22:00 och jag konstaterar att jag bara har navigeringsövningen + den teoretiska skrivningen kvar att genomföra. Känns härligt.
Dagen efter detta får jag också möjlighet att genomföra mitt avrostningsflyg undertiden LL skolar den nya kullen. Svag vind krävde två startförsök men det var skönt att lätta från marken. Tränade på ytterligare en touch-and-go innan ett sista trafikvarv. Kom ner hel. TMA Stockholm inhandlad. Mållinjen närmar sig. Nu fokuserar jag på Midnattsloppet 2011.
/Larre i Sollentuna
– Frälsningssoldat och blivande PM-pilot –
Kul Larre. Du verkar få en rejäl och noggrann utbildning. Själv är jag nyligen hemkommen från en vecka i Jämtland. Vi bodde i Myrviken och gjorde utflykter till bla Långbuan, Hoverbergsgrottan, Åre, släktträff m.m