Bra: fick en lucka i vädret och kunde flyga en tur från Gävle flygplatsen. Tack till Per i tornet.
Mindre bra: luckan var x-small. Molnbas mellan 2-300m. Jag skulle fota två områden som låg under världens största kraftledningar.
Bra: det fanns ett litet utrymme mellan kraftledningar och moln.
Mindre bra: glömt att lägga i plats nr 2 i gps:n. Tvungen att landa och putta i koordinatorna.
Bra: hittade till slut plats nr 2, en mil över den mest elandiga terrang jag har sett. Skog och myr och knappt några vägar.
Mindre bra: just där ute i igenstans börjar motor gå orent. Skulle ha varit mindre av ett problem om jag hade möjligheten att stiga högre. Det var medvind hemåt och med lite höjd skulle man kunna klara en bra glid. Men icke, inte med den tjocka moln som låg precis ovanför mitt huvud.
Bra: det fanns en liten myr och skogsväg inom sikt. Såg hur bra ut som helst från luften. Jag flög ett par värv runt den och forsökt förgäves att få lite mer varvtal i motorn. Men den vill helst vila på tomgång.
Mindre bra: landningsplatsen blev mindre och mindre trevlig desto närmare jag kom. Det MYCKET vatten och lite mark. Djupa vattenfylda hål och sly och usch.
Bra: hyffsat landning trots allt, med lite studs här och där och ingen plums.
Mindre bra: Skärmen plumsar. Kämpar som en gris att få ut allt till vägen i en blött hög. Ta fram mobilen. Den visar ”ingen simkort”.
Bra: Med omstart så fungerar mobilen! Och just då dyker upp en jägare! Och skjutsa mig till civilisation / stora vägen, där min fru väntar med bilen! Yes! Livet är bra igen!!
https://youtube.com/watch?v=Q9JoL7MCCJs
Mindre bra: Förr eller senare får man motorstopp, och inte alltid när det passar bra.Bra: Du fick en fin historia att berätta, tack!
Det är såna här gånger det ställs krav på piloten. Inte så tokigt att traggla nödlandnings procedurer under skolningen, eller hur. Förresten ser det ut att kunna bli flygbart i morgon (söndag)!
Det märks att vi börjar bli lite tokiga av markbunden liv och alla skitväder. Annars skulle ingen ens har kommenterat på en så pass tråkig filmsnutt.Idag har jag bytt filter i förgasaren, bytt inline filter, och lagt ännu en filter i kedjan – den här på ”klunken” som ligger längst ner i tanken. Nu är det bara att vänta på en lucka i regnet så jag kan provköra motorn.I väntan på vädret här kommer klippet igen. Nu som Directors Cut, med extra material (ultrarapid!)http://youtu.be/vEOFfGCLlT4?hd=1
Kul skrivet även om det inte är någon kul historia. Hoppas du får ordning på motorn. Jo, jag har hört att det är en bitter erfarenhet för mången friflygare. När termiken tar slut och det är dags att landa visar det sig att fälten som såg så fina ut från hög höjd är väldigt risiga, ojämna och stubbfyllda hyggen.
Max, du är äventyrens man. Skön beskrivning! Själv hittade jag en lucka i vädret i eftermiddag och passade på att testflyga min nyservade motor. I onsdags böt jag kolv, bytte växellådsolja och plockade genom förgasaren. Motorn gick perfekt.Den gick visserligen bra innan också men gamla kolven såg rätt ansträngd ut.Pelle- Paramotor är som sagt jättekul när man ger det mer tid än julskinkan vart annat år:)
Pelle jägare,… sälj bössa och börja med paramotor istället, jag tror säkert att du skulle tycka om det om du skulle prova på det =))))
Men tack för att du hjälpte våran kompis i nöd.
Ha, ha. Man kan alltid lita på en jägare!
/Pelle (Nyss från Älgpasset)