Jag har ett litet problem med min H-E 120R som har gått ungefär 100 timmar och skulle vara glad för lite tips och råd.
Det började med ett motorstopp över Gamla Uppsala i fredags. Som tur var hade jag redan stiget från låg höjd så det var inget problem att hitta en passande åker. Men motorn bara la av utan förvarning. Den hade gått rent om aningen klen fram tills dess. Fick inte igång den i luften hellre, provade 3 gånger.
På marken fick jag ingen liv i motorn hellre.
Senare fick jag igång motorn, men numera saknar den tomgång. Hon går rent när hon går, men så fort jag släppa med gas så dör hon. Tändstiften har en bra färg.
Jag bytt tändstift, tittade in på förgasaren som såg hur ren som helst ut (den har fått nya packningar för bara några få timmar sedan), bytt bränsle filters (två gånger! Den första från biltema läckte in luft som en sil!) inklusive den som på hänger på ”klunken” i tanken, kollade membranventil i vevhuset. Kollade glapp i tändspolen.
Jag kanske inbilla mig men jag tror att kompression är sämre — det är inte så mycket motstånd när jag dra i startsnöret.
Missar jag något? Tänkte dra av topplocket, men behöver jag en ny packning i så fall?
Motorn går rent nu men tomgången är i-skruvad till max. Trycket har varit lite så där ett tag, men jag har räknat att det var på grund av en ny, sämre propeller.
Jag kan tänka provflyga med den som den är nu (på en rymlig öppen fält!) men det känns lite otäckt just nu. Jag har alltid kunna lita på maskinen men nu plötsligt känns det vääääldigt osäker.
Tips?
/Max
Lite uppdateringar om motorn: Det visade sig att Tor hade rätt — både cylinder och kolv var skadad. Nu har jag lämnat i dem för reparation till Björn hos Racing Konsult AB i Hässelby. Tack Tor för alla hjälp!
Tack för alla svar! Jag har beställt en ny packningssats. Under tiden
kan jag göra en ordentlig genomgång av förgasaren. Jag tar också gärna
emot tips om ni känner till någon bra paramotor till salu. Låg
infästning med massor av tryck och lätt som en fjäder så klart. Och
tyst. Men inte lika tyst som den jag har nu 🙁
Jag tror det hänt något som påverkar kompressionen och avråder från att köra motorn
innan du kollat genom cylinder/kolv för att bespara dej mer problem och kostnader.
Du kan ha fått Nicasil beläggningssläpp i cylinderväggen som kan bete sig på det sätt du beskriver.
Har själv råkat ut för det. Plocka bort top och cylinder.
Du behöver ny packningssats(topplockspackning, cylfotspackning, insug,avgas)
Hej Max.
Jag gissar förgasaren. Jag burkar plocka isär hela förgasaren och koka den i 15 minuter med ren citronsaft och vatten. Metallen blir matt men det är ett gammalt trick. Se till att plocka ut alla packningar först bara. Se till att nålarna kommer med i badet. se här: http://www.dotheton.com/forum/index.php?topic=8521.0