Ännu en kul flygdag vid Skokloster! Tor, Uffe och jag flög i den värma men gropiga luften.
Sergei och Göran hälsade på.Uffe på start.
Skokloster 21/4
bubbla på... Posted on tis, april 22, 2014 21:55:53- Kommentarer(5) https://blog.flyparamotor.se/?p=163
- Dela
Roligt!
Ser verkligen fram emot att få se den artikeln i tryck!
Grattis, Max – du som fyller flygmoppe i år! 😉
/W
Kul att träffas Tommy! Om du har lust kan du alltid hänga med på flera utflykter. Hålla koll här på bloggen för mer info.
/Max
PS: Jag är ju glömsk men faktiskt komma ihåg när jag började med PM . Det var i 1999 och i så fall 15 år sedan….
Blir kanon Tommy, fina bilder fick du också. Tack så länge, väntar med iver!
Det är bra:) Fin dag, goa gubbar & kul flygning. Kan inte bli så mycket bättre
Här kommer några rader som kommer i Upplands Nyheter så småningom:
Upp i det blå med motorn på
ryggen
Det finns många sätt att
ta sig upp i luften, ett är att flyga paramotor, eller PM-flyg som det kallas
bland dem som utövar sporten. Tor Pålsson, Max Marcus och Ulf Pernbrink är tre
erfarna PM-piloter. I påskhelgen var de ute och prövade sina vingar, bland
annat i Skokloster. Där träffade de en annan PM-flygare, skoklosterbon Göran
Egerstad. Den här dagen var han utan sin PM och nöjde sig med att se på och
dela erfarenheter med Max, Ulf och Tor.
Medan kvällssolen saktade dalade
ner och färgade himlen orange seglade de omkring över ängarna, slottet och
värdshuset. Det är inte första gången som de är i Skokloster, de har tagit bilder
och filmat slottet och omgivningarna flera gånger tidigare.
Lång erfarenhet som
PM-piloter
Max kommer ursprungligen från
USA men har bott i Sverige i många år. Hur många år han flugit PM har han inte
riktigt koll på men många år har det blivit. Nu bor han i Uppsala och lite då och
då träffas de, Tor som bor i Almunge och före detta skoklosterbon Ulf som numera
bor i Vällingby. De sammanstrålar någonstans i Uppland för att flyga, utbyta
erfarenheter och bara umgås. De berättar om hur smidigt det är att ta med sig
motor och skärm även på semester och annars när tillfälle ges att utforska
omgivningarna ovanifrån likt en fågel.
Han landar med sin ”rullator”
Ulf är pensionär och säger
skämtsamt att det är ”en hobby för farbröder med för mycket fritid”. Som
tillbehör till sin PM har han en vagn med tre hjul som han sitter på och som
han skämtsamt kallar för ”sin rullator”. Med den blir det som att landa ett
flygplan istället för som vanligast är att man landar på fötterna, säger han.Tor berättar om utrustningen
och att man tar sin licens på cirka 10 dagar. Räknar man in utrustning och
utbildning får man räkna med att lägga ut så där en 80 000 kr, säger han. De
här tre herrarna har mycket att berätta om sina flygningar. De talar om
äventyret, känslan och friheten att sväva omkring så högt man vill och vara en
del av naturen. Att bara hänga på sig motorn, ta några steg och låta propellern
hjälpa till att dra upp flygskärmen och sväva iväg. Smidigt sätt att ta sig upp –
och ner
Paramotor är kanske det mest populära
idag, en flygsport med enkel utrustning som det räcker med en liten yta att både
starta från och landa på. Med 10 liter bränsle kan man flyga i cirka 3 timmar.
En större naturupplevelse är svår att få om man vill dela upplevelser med dem
som är födda med vingar och inte behöver någon motor för att sväva fritt
omkring i luften. Det anordnas även träffar runt om i landet där piloter
träffas, umgås och flyger tillsammans. Vill man veta mer är det bara att
kontakta Svenska Paramotorförbundet eller Svenska Skärmflygförbundet.