Under semestern i England hälsade jag på Mark Morgan och fick känna på en paramotor från Bailey. Är den något att ha, tror ni?
Motorn är alltså en fyrtaktare på 200 kubik, vilket motsvarar en tvåtaktare på 125 kubik beträffande vikt och dragkraft. Men bränslesnålare, tystare, och antagligen driftsäkrare. Och dyrare, förstås .
Det finns inte mycket att välja på när det gäller fyrtakt för paramotor. Och trenden med starkare motorer gynnar dem kanske heller inte.
Bailey lanserar nu en tvåcylindrig tvåtaktare, jag undrar just om en sådan motor blir dubbelt så tillförlitlig, eller hälften.
Jag tror i varje fall att Bailey är en hyggligt seriös tillverkare, har jag fått för mig. Jag tror dom varit med länge och gör rätt bra prylar. Sen är det väl näst intill en ideologisk fråga om man vil flyga i 2- eller 4-takt 😉
Jag är som du vet förtjust i rostfritt:)
Fyrtakt.Jo mysigt ljud och bra bränsleekonomi men fler delar som kan gå sönder och att serva. Jag tror på en uppdatering till en pa125 för dej.Då har du också en fördel den dag det är dags för service/delar etc
Armarnas infästningspunkt är på samma horisontalplan som propellercentrum vilket, antar jag, borde innebära att motorn lutar i stort sett lika mycket oberoende av gaspådrag.Bur och chassi är av aluminium, i fem delar. Löstagbar tank. Propellern från E-props är helt i kolfiber och mycket lätt. Kanske skulle man sakna centrifugalkoppling?En ny bur i stil med Parajet Zenith är på gång. Den tar ju ingen plats när man har plockat isär den, men verkar litet krånglig att sätta ihop. Och hur mycket stryk tål den? Särskilt stället tycker jag ser litet klent ut, även om jag bara sett den på bild.
Ser ut som någon form av balans-armar på den?
V5’an verkar hur bra som helst men det kanske finns bättre bur och sele?
Vill ha…
De äldre modellerna hade jag inte så mycket för. Men de nya maskinerna från Bailey verkar riktigt bra och ser mycket mumma ut!