Mårten, Pelle, Göran, Johan H samt Johan B sammanstrålade på Mårtens jaktmarker. Dvs. mitt i centrala Bålsta… Johan H har kvar några studentflyg att färdigställa innan det blir till att flyga utan PM2 i närheten. Tacksamt att ha Johan H med som starter och serviceman.
Själv kom jag raskt iväg tack vare en bra motvind. Tyvärr krokade Pelles prop in i buren vid startögonblicket och transformerades till en bunt grova tändstickor. Pelle fick vackert packa ihop sina prylar. Mårten och Göran gjorde mig snart sällskap och vi kursade ut till Mälaren.
Himlen var klarblå, snön kristallvit och solen laddade oss med en rejäl halt D-vitaminer.
Göran puttrade på tomgång och skulle sniffa längs isen. Tyvärr slocknade motorn och det blev en kontrollerad nödlanding på isen. Bra med att ha plan B… Pelle åkte så småningom och hämtade.
Själv fick jag strul med att döda motorn inför landning och gick ner på tomgång. Inga problem att landa och lade ner skärmen utan trassel. Tur jag monterat en bensinkran på sidan som kom väl till pass. Mitt problem var att sladden ramlat ur kabelskon.
Det här blev filmresultatet! http://vimeo.com/21255051
/Johan Bernalt
Här kommer en försmaks länk till Jula Aero, bilder på min montering kommer får jag lov att återkomma till vid ett senare tillfälle men en del har väl redan sett den på fältet.
Jag monterade min på buren med en egen designad fästplatta just för min bur, remmen går över axeln och sitter fast på framsidan på selen på motsatta sidan av gasen, för om den ena armen är låst så är den andra fri.
http://www.jula.se/nodstopp-130506
Ja, upp med en bild då. Mycket passande under kategori tips… Det är ju en fin ”NÖD-lösning” nästan lite kul, ha ha
Ja jag har kikat på den och den ser bra ut och är ju just en sån där bra o ha grej när det skiter sig…kommer du ihåg var du köpte stoppen. artikelnr och pris?
Eller ännu säkrare, ett backup system med en nödstopp som man sätter på framsidan av selen, bilder kan publiceras på en HE med befintlig nödstopp.
Jag monterade mitt första extra nödstopp på min M3:a och det var för 6 år sedan.
Sladden ska aldrig kunna gå av, men om den gör det på fel ställe så kan man ju inte välja landningsplatsen och olyckan kommer fortare än man kunnat ana men när man själv kontrollerar när motorn ska stanna så väljen man ju själv landningsplats och är sladden av då så har man nödstoppen att ta till, så jag dissar ditt system Örnen no hard feelings 😉
Eller säkrare…där öppet system betyder att motorn ska dö. Dvs, om sladden går av så stannar motorn. 🙂
schyst film! Händelserikt… Kanske inte så dumt med en bensinkran eller dubbla dödare.
För jämra läcker film!! Och ett för jämra schysst flyg!