Sätten att lära ut verkar många men det här är nog bland det knepigaste.
Hur har instruktören tänkt här? Snubblade över den här videon när jag var in på en av mina
youtube vänners kanal.
<!– WriteFlash('’); //–>
kortslutning
bubbla på... Posted on sön, december 12, 2010 16:59:08- Kommentarer(5) https://blog.flyparamotor.se/?p=504
- Dela
Jag kan hålla med om att exempelvis Pettsons låghöjdsvinschningar kan vara bra alternativ till backglidnignar för att nya piloter skall få känsla för skärmen. Innan man hänger på sig en ”vilt skrikande vibrerande motor”. Precis som PeeÅ skriver. Jag ser helt klart fördelar med att kombinera startmetoderna för att lära sig stegvis.
Men för att eliminera riskerna Tor påtalar skulle nog jag också säga att efter balansering, en del backglidningar/småvinschningar är det nog lika bra att dra igång motorn redan på backen – utan vinsch.
Även om det blir svettigt i början. :p
Alltid bra med ideér som gör det lättare och skonsammare att lära sig flyga men
jag tror inte på det här, inte i nuläget i alla fall.
Tycker det verkar bängligt att som elev starta motorn i luften, vilket förutsätter elstart alternativt släppa handtagen och starta motorn förhoppningsvis utan krångel.
Förr eller senare måste man ju lära sig starta från marken med placeringen under skärmen, korrigering och rätt känsla i gashanden…vänja sig med kraften som pressar dig framåt, medvridningsmoment från motor m.m.
Tror bara man förskjuter problemet.
Vad händer om eleven råkar gasa till rejält innan han hunnit releasa sig?
Det tar sin tid och svett att lära sig flyga pm och jag tror inte det finns så många genvägar
Det är ju av största vikt att lära sig hitta/känna vindriktning innan start, att bedöma tänkt startplats och att få till centreringen under skärmen.
Men som sagt mera kreativa ideer och ta tillvara på det som fungerar bra. En grej jag nappade på ur pm trike utbildningside var
http://www.youtube.com/watch?v=di-FkY-jGOI
Jo,ja,hmm, att lära sig PM utan att friflygit är en STOR utmaning för att det är mycke att hålla reda på och kan kännas ganska så dramatiskt men om man börjar med det enkla först d.v.s friflyg så är det inga konstigheter när man hänger på en motor och startar för man har redan flygit och man har markhanteringen sittande i ryggraden så det blir inga överaskningar och behöver inte vara nervös.
Men vincha med en motor på ryggen…?… nja det är väl inte det optimala för eleven när det finns enklare sätt.
//Matte
Vi träffade killen i basse ham
Han sålde vankelmotorn som hade så grymt vikt-effektförhållande
Verkade vettig
Hej Tor et alla,
Jag är inte 100 på att det är så idiotiskt som det verkar.
Baserat på mina egna erfarenheter som rätt nybliven PM pilot och student vinsch så har jag följande reflektioner.
Det jag upplevde/upplever är det svåraste momentet med att lära sig flyga PM är starten sen kommer starten och sen kommer starten igen och sen på en god 4 eller 5 plats kommer landning.
Starten med vinsch är ”a peace of cake” jämfört med en PM start för en gröngöling enligt min mening.
Med denna metod slipper man många av de störningar motorn ger i startmomentet med vridmomen och en massa kutande m.m. det är svårt att hitta en motor (som en normal människa orkar bära) som skjuter på med 80-100 kg vilket inte är nått problem med en vinsch. Dessutom hjälper vinschen till med en rikting i starten vilket ni som sett mig starta vet att jag haft/har problem med, det är inte så lätt att jaga skärm när snöret drar åt ett rätt fördefinierat håll.
Detta kanske är ett sätt att komma över den första tröskeln och komma igång med själva flygandet vilket i mina ögon och vad jag även såg av mina kurskamrater är den lättare delen. Och på detta sätt smidigare lotsa in PM elever i flygandet och framför allt i startmomentet.
PeeÅ