Fadderittan…..!
Inspirerad av helgen (Härneviträffen) och Pelle Thors grymt snygga slingshotstart så tänkte jag att den starttekniken måste jag öva upp mig på igen. Den är riktigt grym. Riktigt inövade piloter kan göra nollvindsstarter på något enstaka steg!! (Liten varning: Vingen måste vara byggd för att klara belastningen denna start ger)
Nå, kvällen var ju kalas för att träna! Fjös- och fjuttvind… Så ut till Brofältet (kallat ”Lagerfäldt”) och ut med grejorna och inte grejen för då blir tanterna sura.
Jag kom väl iväg ungefär på vartannat försök. Lärorikt som tusan. Klar fördel med slingshot märkte jag nu att känslan vart vingen är under hela starten känns klart och tydligt i selen. Med ”vanlig” startteknik har jag haft lite svårt att se (och känna) vart vingen är på väg när den precis lyft i och med att min nödis gör mina huvudrörelser begränsade och draget är lågt.
Inte blev det springa enstaka steg heller – men betydligt kortare än ”vanlig” start iaf. 🙂 Övar jag lite till så kan jag nog lyckas kanske varje gång! 🙂
Sista starten så tog jag mig en liten tur runt i nejden också. Såg en luftballong som kämpade på att få komma fram till sin landningsplats. Det gick inte fort…. Och så lattjade jag och flög lågt på fältet och sparkade trädtoppar och buskar…
Tjoho vad jag är nöjd med dagen! Fixat surdegar på jobbet och fått en kul flygkväll!
Jag kan tänka mig att slingshot var lösningen på ett litet äldre problem på reflexvingar. Dock en bra lösning när man fått till snitsen. Kan tänka mig att Revo2:an är nyare och lättare.
Kan hälsa att Apco Force och Vista HP som jag testade i helgen var mkt lätta att få upp. Och i varje fall Force skall enligt säljarens utsago ha full reflex.
Krya på dig Tor! (har hört mycket om huskurer men jag brukar kämpa på, ignorera skiten och vänta ut det)
/W
Slingshot är bra för flera saker…dels tröga vingar eller om det är trångt om plats. Och med trög vinge menar jag gamla Reflex Classic, Mk-II och Mk-III…. 🙂 Sedan är det skillnad på motorstödd start och slingshotstart.
Apropå förkylningar…se denna video. 🙂
Visst är det coolt med en snygg katapultstart och så gott som ett måste med de vingar vi använder vid nollvindsstart. Som Pelle poängterar, var säker på burens flex så det inte blir allvarliga skador på dej själv eller motorn. Jag har toppmonterad nödskärm men ska byta plats pga det är så gott som omöjligt att kasta ett öga uppåt innan man lyfter. Starttekniken är ok så länge man inte tex fastnar med A-linan i gashantaget (eller klumpiga vinterhandskar)vid uppsläppet eller nå’t annat som gör att man hamnar i pendling. Det är vansinnigt mycket energi att försöka få stopp på under kort tid om det behövs. Det finns en anledning att den inte lärs ut till nybörjare längre.
Med tex nya forcen behövde ju ingen göra slingshotstart i nollvind, eller?
Revo2an jag provade kändes riktigt snällstartad. Har iof bara provat i ca 1-2 m/s.
Apropå nå’t annat: Jag är skitless på min förkylning och har provat huskurer från sameland till skåne med ingefära, vitlök och allt möjligt som både luktar och smakar fy bubblan. Har någon nå’t mer knep på att utrota sega förkylningar med så ut med det!
Icke överdrivet! Din första start var riktigt läcker… Jag är rent utsagt avis….
Man får väl tacka för det något överdrivna berömmet, men glöm inte att även buren måste tåla att belastas på sidorna. Så är inte fallet med alla, och Tor fick hjälpa mig att svetsa dit ett kompressionsstag tvärs över min bur för att propellern inte skull smaska i nätet vid start.
Jag håller med om känslan vid uppdrag; det blir markant tydligare i selen vart vingen är på väg. En liten bonus helt enkelt.
Men, som sagt, träning är ett måste!
/Pelle