Från Uppsala till Sala är det ca:34 km, till Tärnsjö är det ca:30 km, till Österbybruk är det ca:25 km, Alunda 21 km och fortsätter man till Gimo så blir det ett par km till.
Alla mått är fågelvägen så man får väl adda på ett par km för att det ska stämma. En vanlig flygning på sommaren så blir det ju 40-50 km så det här ska inte vara några problem men man får väl räkna på vädret den dagen det gäller så går det bra.
Någon har säkert en dragkrok som sitter fast på en bil och en täkt kärra kan man hyra på en mack för ett par hundringar. Soppa lastas i släpet för evetuell tankning för returflyg så att man slipper att strula med mackar.
Alla piloter har en GPS och en flygradio med kanal 147,200 och en mobil för att kunna ringa in koordinaterna till följebilen för att kunna bli upphämtad. Radion är till för att kunna medela övriga piloter vid en evetuell landning eller haveri/soppatorsk, följebilen har också en radio för att kunna lysna på vad som händer i luften.
Det är den enkla delen, den svåra är ett få rätt dag med PM-väder och en markservice och att många PM:are kan vara med, eller har jag fel.
Spånar vidare…
//Matte
Till nästa sommar
varför inte göra en typ stafett från uppsala och norrut.
Blir vi många kan vi ju ha en följebil med släpkärra om någon av nå’n
anledning skulle bryta. eller varför inte turas om att köra följebilen
och förse sina flygpolare med bra info via radio osv.
De som inte är spf’are eller ssff’are modell pm2 kan väl flyga följa
john med Matte eller Wiken. Eller någon annan pm2+
Börjar vi spåna redan nu kan det bli riktigt bra..
Det kan ju bli ett skapligt äventyr och man behöver ju inte utmana ödet
för att göra en rolig flygsemester….
eller vad säger ni.
Man blir ju sugen att leta upp en mindre stad/byhåla och köra en ”flyg-röjj 2010” genom centrum och runda det lokala vattentornet med landning framför raggargrillen bredvid macken.
Några förslag på byhåla…
//Matte
Från Uppsala till Sala är det ca:34 km, till Tärnsjö är det ca:30 km, till Österbybruk är det ca:25 km, Alunda 21 km och fortsätter man till Gimo så blir det ett par km till.
Alla mått är fågelvägen så man får väl adda på ett par km för att det ska stämma. En vanlig flygning på sommaren så blir det ju 40-50 km så det här ska inte vara några problem men man får väl räkna på vädret den dagen det gäller så går det bra.
Någon har säkert en dragkrok som sitter fast på en bil och en täkt kärra kan man hyra på en mack för ett par hundringar. Soppa lastas i släpet för evetuell tankning för returflyg så att man slipper att strula med mackar.
Alla piloter har en GPS och en flygradio med kanal 147,200 och en mobil för att kunna ringa in koordinaterna till följebilen för att kunna bli upphämtad. Radion är till för att kunna medela övriga piloter vid en evetuell landning eller haveri/soppatorsk, följebilen har också en radio för att kunna lysna på vad som händer i luften.
Det är den enkla delen, den svåra är ett få rätt dag med PM-väder och en markservice och att många PM:are kan vara med, eller har jag fel.
Spånar vidare…
//Matte
Till nästa sommar
varför inte göra en typ stafett från uppsala och norrut.
Blir vi många kan vi ju ha en följebil med släpkärra om någon av nå’n
anledning skulle bryta. eller varför inte turas om att köra följebilen
och förse sina flygpolare med bra info via radio osv.
De som inte är spf’are eller ssff’are modell pm2 kan väl flyga följa
john med Matte eller Wiken. Eller någon annan pm2+
Börjar vi spåna redan nu kan det bli riktigt bra..
Det kan ju bli ett skapligt äventyr och man behöver ju inte utmana ödet
för att göra en rolig flygsemester….
eller vad säger ni.
/
Tor
Färila!?
Pajala? 🙂
Man blir ju sugen att leta upp en mindre stad/byhåla och köra en ”flyg-röjj 2010” genom centrum och runda det lokala vattentornet med landning framför raggargrillen bredvid macken.
Några förslag på byhåla…
//Matte