Kändes jävla märkligt när proppen gick sönder under luftfärd. Tack Stefan för att du stannade till och fixade Mattias att hämta upp mig.
Ska nu syna motor och sele och se om något saknas och därav orsakade att den ena spetsen slogs av.
Eller har någon annan erfarenhet av liknande händelse och vad var då orsakan?
Spekulerar även i att jag kört in en fågel, fladdemus, bålgeting… Det var ju en skördetröska strax nedanför, kan den ha röjt upp något? Min aktuella höjd var cirka 50 meter.
Stefan och jag hamnade dessutom i ett lokal toktermik under vårt första flyg och oberoende av varandra fann vi det bäst att landa. Det måste ha varit påverkan från regnmolnet som kom från Fjärdhundra-hållet. Såg att ni andra puttrade på ovanför vårt flygfält men var det ingen annan som fick hålla i hatten vid 17.00?
/Johan Bernalt
Bra idé, Johan!
I varje fall Cirrus använder ett mycket enkelt system med klädnypor ute på vinschfältet för köordningen till startsnöret (f´låt, jag menar vinschen). I anslutning till briefingtavlan som alltid står vid starten står en låda klädnypor på vilka resp. pilot skrivit sitt namn. När man vill flyga tar man helt enkelt nypan och sätter på ”kö-snöret”.
Vi skulle säkert kunna använda samma princip fast man sätter sin nypa på ena sidan tavlan som betyder ”ute och flyger”. När man landat tar man ner den. Visst, många skulle säker glömma att ta ner den i all eufori efter ett flyg men de flesta skulle borde vara lätta att lokalisera. Och är det sedan någon kvar…
Värre är det om någon glömmer att anmäla start och sedan får problem.
Vi får klura vidare under vintern. Men se där, kanske något att lära från friflyget ändå. Så jag vågar skriva det i varje fall. 😀
Hmm, Kanske var det så att allt dit lösgodis i din högra ficka trillade ut och in i proppen????
Ang säkerheten så kan det ju inte vara fel att vi verkligen har koll på varandra. Det skulle ju kännas hemskt att komma på efter flera timmars korvgrillning med tillhörande tilltugg och efterprat att någon i truppen inte hade kommit tillbaka.Radion påslagen är ju inte så tokigt. Det där med position och klädnypor kan du ju förklara.Ang friflyg på bloggen är det som att svära i kyrkan!
Nej, du kan visst delge oss om du fått några coola trädlandningar eller frontalkollapser.Alltså
Det här är ju en Paramotorblogg och temat är ju flyga med skärm och motor. Jag har varit försiktig med att ge för instylltade riktlinjer och vet att de flesta håller temat. Tänk om någon får för sig att sluta flyga pm och tänker blogga om matlagning istället eller religion, Det lirar ju inte, jo kanske lite om anledningen för matlagningen är en diet för feta piloter som måste komma i flygtrim eller så.
Men om vi ska prata regler så: Syftet med Bloggen: Att dela med sig av flygglädjen och dela med sig av erfarenheter och tips till varandra som utvecklar sporten och den enskilda piloten.
I bloggandet på flyparamotor håller vi oss något sånär till ämnet. Bloggen tar avstånd från religion, personangrepp, politik samt saker av sexuell karaktär med undantag från pm-fetishism eller hur det nu stavas.samt att vi bidrar på bästa sätt med det vi kan för att främja sporten.
Liten analys…Nu har jag studerat den trasiga propen. Yttersta spetsen har uppenbarligen slagit i något och dragit av en 7-8 cm lång sticka på den yttre delen medan den inre är intakt bortsett från en genomgående spricka. Änden har helt kortats av 6-7 mm. Jag har ännu inte hittat något som saknas på motor och sele men har kvar att göra en nogrannare undersökning.Men om det inte var något som trillade av…Kan det ha varit en gammal skada från tidigare fadäser som jag inte upptäckt och till slut orkade trät inte hålla ut längre utan släppte iväg den skadade delen.Jag har strax ovanför en liten ifyllnad som är helt oskadad så det osannolikt att den har med denna skadan att göra.Nu har jag satt på en ny prop som jag köpte av Henric Flyone. Den här har avfasade/runda hörn medan ”ALLA” mina tidigare 3 proppar har haft raka ändar. Någon som har efarenhet och vet något om dess skillnader/egenskaper?Säkerhet vid storträffar…Håller med angående säkerheten och större träffar. Vi bör definitivt räkna ut och in, utbyta mobilnr samt ha radion påslagen. Precis som när man vinschar kan man ha en klädnypatavla så man vet var piloten är. FriflygskompensationFör att kompensera och träna bort alla mina misslyckade landningar de tre senaste gångerna far jag nästa vecka till Alicante och friflyger under Nicks ”Doyouwannas” ledning. Om det inte är förbud på att blogga ”friflygning” delger jag gärna mina highlights och misslyckade landningar. Per asperra au astra Johan Bernalt
Skönt att det gick bra, Johan. Bra träning att utelanda, va?
Jag har svårt att tro att tröskan kan ställa till något. Det enda den arbetar med är relativt mjukt och hårda saker kan den knappast skicka upp 50m. Personliga gissning är spontanspricka (möjligen initierad av tidigare lagning) eller att något lossnat.
En annan tanke som vi pratade om (över kvällsburgaren på MAX Enköping tror jag) var just säkerheten och ”inräkningen” av piloter på större träffar. Du hade ju fördelen att både Sfetan och Johan låg i rote. Men om du varit själv? Flyger man till ”vardags” med ett par polare håller man ju enkelt räkningen och kan starta eftersökning vid utelandnignar/problem ganska snabbt. Men på större träffar… Kanske något vi kan fundera på till framtiden.
/W
Jo, det blir en lite haveriundersökning av min utrustning och kommer att meddela resultatet när jag är klar. Proppen var av trä och har blivit lagad en gång förut men jag 100% säker på att det lilla jacket som jag fyllde i inte har med detta att göra.
Gör en nogrann inventering av motorns samtliga muttrar och fjädrar. Var proppen ny?,trä/kolfiber?
Hej Johan! Jobbigt när grejorna pajar under färd.Vet inte om det är något liknande men kolla Stockholmsparamotoklubb (nyheter 2008-05-11)